کنکور ، آزمون استخدامی

کنکور ، آزمون استخدامی

کنکور ، آزمون استخدامی

کنکور ، آزمون استخدامی

دانشگاه ها،انواع ویژگی ها


روزانه :همین کلاس رفتن در دانشگاههای سراسری که پولی پرداخت نمی کنین و وام کمک هزینه هم میگیرید و بهترین امکانات و اعتبار مدرک داره


 در صورت قبولی روزانه حتی در صورت عدم ثبت نام در دانشگاه محل قبولی طبق قانون سال جاری یکی از این ٢ نوع محرومیت داره: 

١_ محرومیت از انتخاب رشته روزانه در کنکور سال بعد

٢_ محرومیت از ثبت نام کنکور سراسری سال بعد 


شبانه: دقیقا مثل روزانه و کلاس ها مشترک با دانشجویان روزانه و فقط پول میدین و خوابگاه ندارین. شهریه بستگی به رشته داره ولی ماکزیمم زیر ١ میلیون تومان میشه


انتخاب شبانه مثل روزانه محرومیتی برای کنکور سال آینده به دنبال نداره و حتی می تونی همزمان با دانشجو بودن، بدون انصراف از دانشگاه برای کنکور مجدد بخوانی

اعتبار مدرک تقریبا برابر روزانه


مجازی: کلاسی نداره و از طریق سیستم اینترنت و کلاس مجازی هستش و البته فک نکنید الکیه و ..نه بلکه خیلی هم بیشتر گیر هستن و حتی مثلا توی دانشگاه تهران پروژه ها گاهی سنگین تر هم میشه! اما برای شهریه دقیقا مثل شبانه هست.


سیستم مجازی در تعداد معدودی دانشگاه وجود داره و در ایران هنوز خوب جا نیفتاده و خیلی پیشنهاد نمیشه


غیرانتفاعی:مانند روزانه و شبانه که کلاس داره اما باید پول بدین و شهریه اش بیشتر از شبانه هست (حدود ١/٥ برابر شبانه)

هم مثل اونا هست. منتهی در دانشگاه غیر انتفاعی , البته بحث کیفیت دانشگاه مطرح هست. که البته یک سری غیرانتفاعی ها یک سر وگردن  حتی از بعضی سراسری های شهرستان بالاترن! مثلا مثل علم و فرهنگ و سوره تهران


اعتبار مدرک و امکانات خیلی از غیر انتفاعی ها جالب نیست و حتی فضای آموزشی خیلی از این مراکز شبیه مدرسه هست


 پیام نور: ۸تا ۹ جلسه یا حتی بیشتر تشکیل میشود که بستگی به استاد دارد در خیلی موارد اصرار و اجباری به حضور نیست و شما میتوانید واحدها را خودخوان بردارید. شهریه پیام نور مشابه شبانه و حدودا نصف غیر انتفاعی هست


دانشگاه آزاد : هم که معلومه فقط شهریه بالاتری نسبت به همه سیستم ها داره

 ( علوم بایه ، فنی مهندسی و انسانی حدود ١/٥ برابر غیرانتفاعی ) 

البته در گروه پزشکی تا 7میلیون هم دیده شده در هر ترم


 اعتبار علمی مدرک دانشگاه آزاد خیلی بستگی به واحدش داره

مثلا واحدهایی مثل علوم تحقیقات تهران ، آزاد قزوین ، آزاد کرج ، آزاد تهران جنوب و ... از نظر سطح علمی ، سخت گیری و ارزش مدرک یک سر و گردن از بقیه بالاتر هستند

 در بسیاری از رشته های فنی مهندسی و علوم انسانی بین غیر انتفاعی و آزاد بهتره مقایسه نظیر به نظیر اسم و واحد دانشگاه اتفاق بیفته و نمیشه کلی گفت کدام بهتره



پردیس خودگردان (بین المللی): شهریه شرکت در دانشگاههای سراسری و دولتی ترمی 3.5 تا4 میلیون هستش. که بسته به رشته ها متفاوت خواهد بود.

مثلا پزشکی تا13 میلیون دیده شده و کلاسهاش هم عمدتا با بچه های  پول دار

اصول مطالعه زبان انگلیسی کنکور

سوال:

سلام  من درس زبان انگلیسی رو خیلی ضعیفم بعد لطفا بگید چگونه مطالعه کنم تا نتیجه بده


پاسخ :


١- قسمت لغات زبان از نوع مباحث حفظی هستند، برای این نوع مباحث بهترین روش استفاده از فیش نویسی است. فیش ها برگه های کوچکی هستند که در یک طرف آن لغت و در سمت دیگر آن باید مترادف یا جمله ای که معنی کلمه را به شما یادآوری کند، نوشته می شود. 

سعی کنید حداقل دو شب در هفته به مدت سی دقیقه این لغات را مرور نمایید تا وارد حافظه بلندمدت شما شوند.  


٢- قسمت گرامر زبان انگلیسی از نوع مباحث تمرینی می باشد، یعنی برای یادگیری نیاز به حل تمرین و تست دارند. برای این مباحث بهتر است الگوی یادآوری رسم نمایید به این صورت که ابتدا عنوان را نوشته، سپس نکات اصلی و در نهایت نکات فرعی را یادداشت نمایید. 


٣- درک مطلب زبان انگلیسی نیز نیاز به تمرین و تست دارد. در هفته یک الی دو واحد را به زدن تست های تالیفی درک مطلب اختصاص دهید و لغات جدید متن ها را وارد فیش نویسی های خود نمایید. تمرین کنید تا درک مطلب را یاد بگیرید نه ترجمه کردن متن رابا تمرین و تکرار می توانید به این تسلط برسید که متن ها را عمیقا درک کنید. 


بنابراین شما می توانید با انتخاب شیوه صحیح مطالعه در هر قسمت درس زبان انگلیسی و تمرین و تست مناسب به تسلط خوبی در این درس رسیده و در آزمون سراسری درصد دلخواه خود را کسب نمایید.


روش مطالعه زیست شناسی کنکور


برخلاف بسیاری از مشاوران که می گویند تست را باید دو یا سه روز بعد از خواندن حل کرد، من به روش تست زدن بلافاصله معتقد بودم.

از نظر من بلافاصله تست زدن به دانش آموز کمک میکند تا بداند نقاط ضعف و قوتش چیست و آن ها را تقویت کند.

اما دانش آموز با روش با فاصله تست زدن به دلیل فراموشی مطالب قادر به تشخیص نقاط ضعف خود نمی باشد و نمیتواند تشخیص دهد که غلط هایش به دلیل فراموشی است یا خیر.

روش‌هایی برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور


سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که عوامل حواس‌پرتی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد.


محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید. این کار حواس‌پرتی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند راحت‌تر به تمرکز دست یابید. مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می‌کشید و درس می‌خوانید کم‌تر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می‌نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می‌کنید.


درس خواندن را در دوره‌های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به‌زودی نقطه‌ی پایان فرا می‌رسد. بی‌وقفه درس خواندن اگر با این دیدگاه انجام شود که نقطه‌ی پایانی وجود ندارد، سخت‌تر است.


ادبیات کنکور را چگونه بخوانیم؟


از آنجا که ادبیات در کنکور سراسری ضریب چهار را به خود اختصاص داده است، می توان این درس را تاثیر گذارترین درس عمومی در کنکور به شمار آورد.


سوالات ادبیات کنکور از 5 بخش تشکیل شده است(به ترتیب تعداد تست):


1-قرائت معنایی(9)    2-املاء ولغت(5)    3- زبان فارسی(5)    4-آرایه های ادبی(3)    5-تاریخ ادبیات(3)

برای عملکرد بهتر در ادبیات پیشنهاد می شود به صورت مبحثی به مطالعه این درس بپردازیم.


1-قرابت معنایی : مهم ترین قسمت ادبیات کنکور است که 35% آن را شامل می شود.

کل مبحث قرابت معنایی کنکور بر پایه تقریبا 20 تا 25 مفهوم کلی از ابیات مانند: تقابل عقل و عشق، سختی عشق، بازگشت به اصل خویش،غنیمت شمردن وقت و... استوار است که با تمرین زیاد و بالا بردن درک ادبی از مفاهیم کلی می توان به راحتی به مباحث این بخش پاسخگو بود.باید به این نکته توجه کرد  که تحول به راحتی ایجاد نمی شود و تلاش مستمر تا کنکور است که منجر به نتیجه می شود.

2-املاء ولغت: تسلط در این بخش نیازمند آن است که به طور پیوسته و در بازه های زمانی کوچک به مطالعه آن پرداخته شود.برای یادگیری املای لغات بهترین راه توجه به معنی آنهاست. لازم به ذکر است که لغات انتهای کتاب همیشه مورد توجه طراحان بوده است.

3-زبان فارسی : این قسمت از ادبیات جزو بخش هایی است که داوطلب می تواند با تکیه بر آن از بسیاری از رقبا سبقت بگیرد، چون بسیاری از داوطلبان از پاسخ دهی به سوالات این بخش،مخصوصا مبحث تکواژ و واژه، خودداری می کنند. 

روش مطالعه زبان فارسی شامل دو مرحله است: مرحله اول شامل مطالعه قسمت های حفظی و دستوری کتاب درسی است. در مرحله بعد باید به نکات ریز هر مبحث در قالب تست توجه کرد. باید دقت کرد که زبان فارسی یک درس مهارتی است و این مهارت با حل تمرین به دست می آید.

4-آرایه های ادبی : بخشی از ادبیات است که تنها با حفظ کردن نمی توان به تست های چالشی اش پاسخ داد لذا برای کسب آمادگی مناسب در این مبحث، تنها و تنها  تمرین و تست زیاد است که به دانش آموز کمک خواهد کرد. 

5-تاریخ ادبیات : بهتر است این بخش را به صورت تصویر سازی شده به خاطر سپرد، همچنین روش رمز گذاری نیز کمک کننده است. زیرا با این روش مطالب به حافظه بلند مدت منتقل خواهند شد و تا مدت ها فراموش نخواهد شد.


با تلاش کافی و حل تست ها و تمرین های استاندارد برای هر یک از بخش های ذکر شده ، می توان به نتیجه ی دلخواه در این دررسید.